Nederland is een land dat barst van de verkeersregels. Er zijn veel overtredingen waar je een torenhoge boete voor kunt verwachten, maar waar veel mensen niet eens van op de hoogte zijn. Toch zijn de meeste regels terecht te noemen, want gevaarlijke situaties in het verkeer kunnen levens kosten. In 2018 zijn er geen bijzondere nieuwe verkeersregels aangekondigt. Wijkopenautos.nl heeft daarom gekeken naar de bijzondere situaties en verwachte veranderingen die op kunnen treden.
4 verwachte veranderingen
Welke veranderingen zullen we in het komende jaar gaan zien? Dat zullen ze wellicht alleen in de politiek weten, maar wij denken er al vast over na. Wij komen tot deze conclusies door te kijken naar de veranderingen van afgelopen jaren en naar opmerkelijke verkeerssituaties van dit moment.
- Hogere boetes bij links blijven rijden
- Bezigheden tijdens autorijden beboet
- Toename milieuzones
- Veranderende regels elektrisch fietsen
1. Hogere boetes voor links blijven rijden
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat we op de snelweg rijden en de automobilist voor ons maar niet naar de rechterbaan gaat. Links blijven rijden op de snelweg is momenteel al niet toegestaan, maar het vreemde is dat rechts inhalen of bumperkleven een hogere boete oplevert dan op de linkerbaan blijven rijden. Dat terwijl bumperkleven en rechts inhalen op de snelweg wordt veroorzaakt door mensen die onnodig links blijven rijden. Het is daarom geen gek idee dat we de komende jaren zullen zien dat links blijven rijden hogere boetes op zal gaan leveren.
2. Boetes voor bezigheden tijdens het autorijden
Op dit moment kunnen we een fikse boete verwachten wanneer we onze mobiele telefoon in de handen hebben. Zowel tijdens het appen als niet handsfree bellen kun je een boete verwachten van maar liefst 230,- euro. Dat is een fiks bedrag van je portemonnee waar je hard voor hebt gewerkt. Toch is dit terecht te noemen, want bellen achter het stuur kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.
Het vreemde is echter dat je achter het stuur wel allerlei andere spullen in je handen mag hebben. Een tijdschrift in je handen of eten en drinken vasthouden staat geen boete op. Ook met een make-up doosje op je schoot en jezelf opmaken tijdens het rijden wordt niet bestraft. Een logische gedachte is daarom dat er (al dan niet in 2018) de komende jaren ook boetes zullen komen voor handelingen achter het stuur, zoals het voorgaande.
3. Stijging van het aantal milieuzones en regels
De laatste jaren zijn er steeds meer milieuzones bijgekomen. Verwacht wordt dat deze trend zich voort zal zetten. Onze samenleving wordt ten eerste steeds milieubewuster. Ten tweede ontstaan er steeds grotere verschillen in de uitstoot van schadelijke stoffen tussen auto’s. Zo zijn er oudere dieselauto’s die zeer schadelijk zijn voor het milieu en zien we daarnaast steeds vaker milieuvriendelijke elektrische auto’s op de weg. Een logisch gevolg van de hogere verschillen tussen de auto’s is dat de meest schadelijke auto’s niet meer toegestaan zullen zijn in gebieden waar de luchtvervuiling al hoog is.
4. Veranderende regels voor bepaalde elektrische fietsen
In Nederland maken we een onderscheid tussen snorfietsen en bromfietsen. Op een snorfiets mag je maximaal 25 km/u rijden en op een bromfiets is een maximale snelheid van 45 km/u toegestaan. Ook ben je op een bromfiets verplicht om een helm te dragen en hoeft dat op een snorfiets niet.
Heb je echter een elektrische fiets? Dan is een helm niet verplicht. Voor speed-pedelec en andere elektrische fietsen geldt wel een maximale snelheid van 45 km/u. Dit is dus een rare verhouding en een ontwikkeling die op zijn plaats zal zijn is dat elektrische fietsen niet sneller mogen dan 25 km/u of je een helm moet dragen.