Investeren in een auto loont zich slechts zelden. De jaarlijkse kosten, onderhoudskosten en de kosten voor de periodieke keuring (APK) lopen door de jaren heen zo op, dat dit meestal de waardevermeerdering van oudere auto’s ongedaan maakt. Daarnaast zijn auto’s gebruiksvoorwerpen die in nieuwe staat altijd meer waard zijn.
Toch heb je misschien geluk als je een van de volgende modellen aan kunt schaffen of in je bezit hebt, deze vallen dit jaar namelijk mogelijkerwijs onder de vrijstellingsregeling voor oldtimers!
1. Wat houdt de belastingregeling voor oldtimers in?
De regels omtrent de vrijstellingen voor oldtimers veranderen om de paar jaar in Nederland. Ondertussen (in juni 2018) geldt dat auto’s die 25 jaar maar niet langer dan 40 jaar (gemeten vanaf 2014) of langer geleden voor de eerste keer toegelaten werden voor gebruik op de openbare weg, onder de overgangsregeling vallen en er minder wegenbelasting betaald hoeft te worden.
De volledige vrijstelling geldt alleen voor voertuigen die meer dan 40 jaar oud zijn. Indien de auto tussen de 40 en 50 jaar oud is, geldt nog altijd de tweejaarlijkse APK-plicht. Deze wetgeving werd op 1 mei 2018 opnieuw gewijzigd. Alleen liefhebbers met een bolide van voor 1968 kunnen dus in hun handen wrijven, ook vele oldtimers die vrijgesteld zijn van de wegenbelasting moeten nog steeds periodiek naar de garage.
2. Welke auto’s vallen dit jaar onder de vrijstelling?
In 1978 zijn een aantal klassieke auto’s gebouwd. Er zullen niet veel liefhebbers meer zijn van de Lada Niva, maar de Saab 900 vindt onder verzamelaars nog altijd gretig aftrek. Hieronder vind je een handige tabel van alle auto’s die in 1978 op de Nederlandse markt kwamen en vanaf dit jaar dus mogelijkerwijs vrijgesteld worden van de wegenbelasting. Ben jij in bezit van een van de Duitse oldtimers die dit jaar mogelijk worden vrijgesteld? Of een van de andere? Houdt het in ieder geval goed in de gaten en zorg dat je niet teveel betaalt. Lees ook hoe wegenbelasting berekenen in zijn werk gaat.
Model | Land | Type |
---|---|---|
Mazda RX-7 | Japan | sportwagen |
Nissan Cherry Wagon | Japan | compacte middenklasse |
Audi 80 B2 | Duitsland | middenklasse |
Citroën Visa | Frankrijk | klein |
Fiat Ritmo | Italië | hatchback |
Opel Monza | Duitsland | coupé |
Opel Senator | Duitsland | sedan |
Lada Niva | Rusland | terreinauto |
Saab 900 | Zweden | middenklasse |
Mazda RX-7
- Land: Japan
- Type: sportwagen
Nissan Cherry Wagon
- Land: Japan
- Type: compacte middenklasse
Audi 80 B2
- Land: Duitsland
- Type: middenklasse
Citroën Visa
- Land: Frankrijk
- Type: klein
Fiat Ritmo
- Land: Italië
- Type: hatchback
Opel Monza
- Land: Duitsland
- Type: coupé
Opel Senator
- Land: Duitsland
- Type: sedan
Lada Niva
- Land: Rusland
- Type: terreinauto
Saab 900
- Land:Zweden
- Type: middenklasse
3. De lievelingsoldtimers van Nederland
Er zijn weliswaar ontzettend veel verschillende oldtimermodellen beschikbaar op de markt, toch zijn er drie modellen waarvan het hart van de gemiddelde (wat oudere) Nederlander flink sneller van gaat slaan. De Volkswagen “Kever”, Fiat 500 en Citroën 2CV zijn toch wel de drie meest in het oog springende klassiekers.
Grappig genoeg hebben al deze modellen met elkaar gemeen dat het echte volksauto’s zijn. Wellicht verklaart dit ook wel de populariteit van deze oldtimers. Veel mensen die tegenwoordig fanatiek op zoek zijn naar een 2CV of met alle liefde een afgedankte cinquecento opknappen, zijn met exact deze auto’s naar de camping in Frankrijk of West-Duitsland gereden. Oldtimers dragen op hun wielen een gevoel van nostalgie mee en roepen beelden op van een andere tijd, waarin de beeldvorming rondom auto’s (vrijheid in plaats van filerijden) ook nog heel anders was!
De Volkswagen Kever (Type 1)
Het Duitse volksmodel kent een wat dubieuzer verleden dat het schattige uiterlijk doet vermoeden. In 1934 werd door het Naziregime het plan opgevat om alle Duitsers de mogelijkheid te geven over de Autobahn te scheuren. Toch startte de massaproductie van dit insect uit Wolfsburg pas na de Tweede Wereldoorlog. Dit verklaart ook de liefde van de naoorlogse generatie voor deze volksauto. In totaal zijn er meer dan 21 miljoen van verkocht! Dit maakt de Kever de best verkochte auto ooit. Ook is geen enkel model voor een langere periode geproduceerd. De Kever is een van de Duitse oldtimers die je in Nederland veel over de weg ziet zoeven.
De Kever was in Nederland al vrij snel beschikbaar na de start van de massaproductie in Duitsland. En nog altijd is de “Type 1” waarschijnlijk de meest populaire oldtimer, met vele tientallen te koop op de vrije markt op dit moment. Voor een standaardmodel in goede staat ben je in Nederland al snel tegen de €10.000 kwijt.
De Citroën 2CV
De geschiedenis van de 2CV is uitzonderlijk Frans te noemen. Het model werd van origine ontwikkeld voor boeren om minstens 50 kg aardappelen of een schaap in te kunnen vervoeren. Dit was dan ook de oorspronkelijke afzetmarkt voor de 2CV. Het uiterlijk van de auto was volledig onbelangrijk. Allicht inspireerde dit ook het gekscherende commentaar van een Franse journalist. Het “lelijke eendje” van de Fransen werd “onze” eend.
Nederland was het eerste land waar naartoe de Deux Chevaux Vapeur geëxporteerd werd. Dit, en de voorliefde van de oudere Nederlander met vakantieland par excellence Frankrijk verklaart misschien ook wel waarom de 2CV het ultieme vakantiegevoel oproept bij de meeste oudere Nederlanders. De prijs voor een 2CV in perfecte staat kan zelfs net zo hoog zijn als voor een nieuwe Opel uit het lagere segment. In Nederland rijden nog altijd bijna 10.000 Citroën 2CV’s rond!
En de prijsgevoelige Nederlander houdt misschien wel bijzonder veel van de 2CV omdat er geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden, onafhankelijk van de leeftijd van de auto. Daar is de Citroën als een van zeer weinig modellen licht genoeg voor.
Fiat 500
Stijlvolle Romeinen die gehaast rond het Colosseum scheuren in een ouder of wat jonger model cinquecento. Het is niet eens zo gek lang geleden dat dit nog een alledaags tafereel was in de eeuwige stad. Ook Nederlanders zijn gek op de Fiat 500, al is het model hier te lande nooit zo populair geworden als de Franse en Duitse tegenhangers.
De eerste Fiat 500 rolde van de band in 1949 en de productie hield uiteindelijk meer dan een kwart eeuw stand. De moderne Fiat 500 is nog altijd razend populair in Italië en vindt ook in Nederland (vooral als tweede auto in het Gooi!) gretig aftrek. Er rijden niet bijzonder veel originele Fiat 500’s meer rond over de Nederlandse straten. Alsnog is de 500 een van de drie klassieke Europese volksauto’s en bijzonder populair bij oldtimershows door het hele land.
Of jij nou terug in de tijd gaat in jouw Kever of een van de andere Duitse oldtimers, in de Citroën 2CV of liever een rondje rijd in een Italiaanse oldtimer. Het zijn allemaal stuk voor stuk nostalgische wagens die voor een hele hoop mooie herinneringen zorgen.