Oude liefde roest niet: de leeftijd van occasions.

De morgenstond heeft goud in de mond. Maar geldt dit ook voor auto’s? Of worden auto’s – net als wijn – alleen maar beter met de jaren? wijkopenautos.nl biedt tekst en uitleg over de invloed van leeftijd op de waarde van tweedehandsauto’s!

19.06.2018

Gebruikte auto leeftijd
Gratis online taxatie

Als je op zoek bent naar een tweedehandsauto of zelf je oude bolide wilt verkopen, ontkom je er niet aan. Het bouwjaar heeft een serieuze invloed op de prijs die je uiteindelijk betaalt of ontvangt. Maar hoe belangrijk is dit nu eigenlijk echt? Is het nu juist slim om voor een lagere prijs een wat ouder voertuig te kopen, of ben je dan uiteindelijk na vijf reparaties toch niet spekkoper?

In dit artikel helpt wijkopenautos.nl je op weg met tips en trucs om de invloed van de leeftijd op de prijs en, nog belangrijker, waarde van tweedehandsauto’s in te schatten!

Leeftijd is ook niet alles

Elke auto, behalve verschillende young- en oldtimers, verliest waarde met elke kilometer die gereden wordt en elke dag die verstrijkt. Voertuigen zijn van nature aan slijtage onderhevig. Oudere auto’s hebben meer onderhoud nodig en na een tijdje stijgen de kosten zo snel dat de auto ‘op’ is en dus rijp voor de sloop. Daarnaast speelt het natuurlijk mee dat de doorverkoopwaarde van oudere auto’s later ook voor de nieuwe koper een stuk minder is.

Er zijn in principe vijf factoren die de prijs van een auto bepalen. Deze zijn dus de leeftijd oftewel het bouwjaar en de kilometerstand, het model en de uitvoering hiervan en hiernaast natuurlijk de staat van de auto. De eerste vier factoren zijn relatief eenvoudig in te schatten, om de staat van een auto in te kunnen schatten is vaak een monteursoog nodig. Daarnaast zeggen de leeftijd en kilometerstand niet noodzakelijkerwijs veel over de staat van de auto of de waarschijnlijkheid dat prijzige reparaties nodig zijn.

Eelt op de banden: waarom oudere tweedehandsauto’s minder waard zijn.

Waarom verliest een auto nu eigenlijk waarde naarmate deze ouder wordt? Een kort overzicht van de verschillende redenen.

De vergrijzing treft niet alleen de Nederlandse bevolking. Ook het Nederlandse wagenpark vergrijst langzaam maar zeker. Dit is een indicatie dat auto’s zowel betrouwbaarder alsook waardevaster geworden zijn, vooral ook in combinatie met de stijgende verkoopcijfers voor occasions.

Slijtage

De belangrijkste en meest voor de hand liggende reden waarom tweedehandsauto’s hun waarde met de jaren verliezen is natuurlijk slijtage. Nu kan er een fundamenteel onderscheid gemaakt worden tussen twee typen slijtage. Slijtage dat veroorzaakt wordt door het rijden van het voertuig treedt op door verschillende vormen van wrijving, trillingen en druk. Zo kan de wielophanging na verloop van tijd tekenen van metaalmoeheid vertonen of het chassis door de constante trillingen slijten. Ook slijten de banden natuurlijk af. Deze slijtage is echter voornamelijk afhankelijk van het gereden aantal kilometers.

Een andere vorm van slijtage heeft minder met het gereden aantal kilometers te maken en meer met de leeftijd van de auto. Denk hier aan roest (vijand nummer één van automobilisten), gebruikssporen (interieur, deuren) en andere invloeden die onafhankelijk van het rijden van de auto optreden. Hier speelt de leeftijd dus wel een cruciale rol.

Dus, wat is de invloed van de leeftijd op slijtage? Als je dit wil inschatten, moet je goed nagaan hoe de auto geparkeerd is geweest. Buiten? Reken dan op serieuze roestvorming. Heeft de auto maar weinig kilometers gereden? Ga dan na of er wel regelmatig onderhoud gepleegd is. Voor veel onderdelen van de auto is de kilometerstand belangrijker. Een oude auto met een lage kilometerstand die altijd in de garage heeft gestaan met een nieuwe distributieriem kan dus net zoveel waard zijn als een veel jonger model met 50.000 km meer op de teller!

Uitvoering en model

Het klinkt wellicht als een luxeprobleem, maar veel mensen willen een relatief modern automodel. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Jongere modellen hebben vaak verschillende snufjes waar veel eveneens jongere bestuurders aan gewend geraakt zijn, zoals parkeerassistentie. Veel oudere auto’s hebben geen airco en dan wordt de zomervakantie naar Italië toch echt een stukje zwaarder.

Hier valt een onderscheid te maken tussen de meer esthetische kant van het verhaal (hoe de auto eruitziet of wat mensen hun voorkeuren zijn) en de meer functionele kant (functies, veiligheid, etc.). Indien je zelf geen waarde hecht aan het uiterlijk van de auto, kun je dus op zoek gaan naar een wat ouder (en minder aantrekkelijk) model dat alsnog aan alle andere eisen voldoet. Verkoop je je auto? Benadruk dan vooral hoe goed deze eruit ziet of hoe functioneel deze is!

Verkoop je aan een familie of koop je zelf een familieauto? Dan zijn airbags achterin of aan de zijkant natuurlijk gewenst. Zo hangen de eisen van een koper dus ook altijd af van de specifieke situatie. Bij oudere sportwagens zijn het uiterlijk en de uitrusting over het algemeen veel belangrijker dan bij oudere familieauto’s.

Overige factoren

Bij de aanschaf van een auto zijn ook een aantal factoren waar je in het begin misschien niet over nadenkt van essentieel belang. Ben je van plan een oudere diesel aan te schaffen om naar je zakenpartners in Duitsland te rijden? Reken erop dat je verschillende steden niet meer in komt. Daarnaast is natuurlijk de uitstoot en het verbruik van veel oudere auto’s een stuk minder milieu- (en portemonnee)vriendelijk. Deze kosten kunnen flink oplopen.

De leeftijd van een auto is daarnaast ook van invloed op de verzekeringsdekking en -premie. Het afsluiten van een volcascoverzekering voor een Fiat Punto uit 2008 is niet zinnig meer. De auto is dan al zo weinig waard dat het dekken van potentiële schade zich ook niet meer loont. Een snelle maar oude auto brengt meer risico’s met zich mee dan een jonge en snelle auto. Dit kan ook een effect hebben op de verzekeringspremie.

Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!

Oude auto’s zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft. altijd netjes naar de garage is gebracht (met onderhoudsboekje) en daarnaast op z’n minst overdekt geparkeerd werd, kan deze nog steeds veel waard zijn.

Veel oude auto’s hebben minder snufjes of zien er minder aantrekkelijk uit, maar zijn alsnog prima rijvaardig. Maak dus een onderscheid en richt je op wat je echt nodig hebt, of indien je een auto verkoopt op datgene waar je kopers naar op zoek zijn. Als je een oude tweedehandsauto koopt is een grondige inspectie voor slijtage en roestvorming nog raadzamer dan gebruikelijk.

Staar je dus vooral niet blind op de leeftijd van een auto maar schat in wat de invloed hiervan is afhankelijk van een aantal andere factoren! Leeftijd is immers ook niet alles…