1. Wat is het chassisnummer?
Het chassisnummer – ook wel framenummer of in het Engels Vehicle Identification Number genoemd – is een unieke code waarmee alle voertuigen die toegelaten worden voor het wegverkeer geïdentificeerd kunnen worden. En wel over de hele wereld. Deze gestandaardiseerde code bestaat uit een aantal onderdelen, met behulp waarvan eenvoudig verschillende informatie over de auto achterhaald kan worden. Een chassisnummer mag, anders dan bijvoorbeeld bij een kenteken, niet gewijzigd worden.
Het chassisnummer heeft een standaardopbouw, en bestaat uit 17 cijfers en letters. De eerste drie tekens zijn uniek voor de autofabrikant. Dan volgt informatie over het type auto, zoals het carrosserie en motortype. De laatste acht tekens worden gebruikt als unieke identificatie van het specifieke voertuig zelf, alsook bijvoorbeeld de plaats van productie.
2. Het kentekennummer of chassisnummer auto checken?
Er zijn verschillende redenen waarom het handig is om een kenteken- of chassisnummer check uit te voeren. In Nederland is het chassisnummer gekoppeld aan het kenteken. Als een auto van kenteken wisselt, dient dit ook bij het RDW aangegeven te worden. Als een auto in Nederland geregistreerd is, kan alle informatie over een auto dus ook opgevraagd worden via het kenteken.
Een kenteken check is ook de makkelijkste manier, omdat het best lastig is om het framenummer, of chassisnummer, te weten te komen. Een kenteken is bedacht om zo goed mogelijk leesbaar te zijn. Een chassisnummer of framenummer is bijna altijd gebeiteld in het carrosserie van een auto of op een speciaal plaatje. Toch is het soms handig om via het chassisnummer informatie op te zoeken.
Chassisnummer? Voor auto’s met een buitenlands verleden!
Als een auto altijd in Nederland geregistreerd is geweest, heeft het niet bijzonder veel zin om het chassisnummer na te trekken. Een kenteken check voldoet. Heb je echter je twijfels aan de verkoper, koop je een buitenlands importmodel of wil je graag nagaan of alle informatie die de verkoper van een auto in het buitenland je verschaft ook daadwerkelijk klopt? Dan loont het zich om het chassisnummer toch even na te lopen.
3. Hoe doe je een chassisnummer check?
Allereerst heb je natuurlijk het chassisnummer nodig. Daarna zijn er verschillende online aanbieders waar je het nummer naartoe kunt uploaden. Zij geven dan informatie. Dit kan alleen op basis van het nummer zijn. In de code zelf zit namelijk al veel informatie verscholen waarvoor je geen verdere databases nodig hebt. Sommige aanbieders lopen ook verschillende gegevensregisters na om bijvoorbeeld informatie over schade te vinden.
Omdat het nummer zelf bepaalde universeel geldige en makkelijk na te lopen codes bevat, kun je de volgende informatie vrij eenvoudig achterhalen. Hier heb je dan geen verder informatie, over bijvoorbeeld de geschiedenis van een bepaalde auto, nodig.
Tekens 1 t/m 3 – de WMI-code
Het eerste teken staat voor het land waarin het voertuig geproduceerd werd. In combinatie met tekens 2 en 3 kan de fabrikant van de auto achterhaald worden. Elke autofabrikant heeft een unieke code in combinatie met teken 1. Een Ford die in Duitsland geproduceerd werd heeft zo als code WF0, terwijl een Ford uit Zuid Afrika als WMI-code AFA heeft. Online zijn alle WMI’s makkelijk te vinden.
Tekens 4 t/m 9 – de VDS-code
In tekens 4 t/m 9 wordt informatie gecodeerd over het type voertuig zelf. In tegenstelling tot de eerste drie tekens, verschilt de betekenis van deze tekens tussen verschillende fabrikanten en landen. In de verschillende tekens ligt informatie verscholen over het type carrosserie, de motor, de airbags en de gordels en het model. Teken 9 is enkel bedoeld als een controleteken. Dit teken is afhankelijk van de andere tekens. Zo kun je dus niet een van de andere tekens zomaar wijzigen, zonder ook het controleteken te moeten wijzigen.
Tekens 10 t/m 17 – de vingerafdruk van een auto
In tekens 10 t/m 17 wordt vervolgens informatie over het specifieke voertuig gegeven. Aan de hand van deze informatie kan de herkomst, het modeljaar en de unieke identificatie van elk voertuig achterhaald worden. Dit is dus de eigenlijke vingerafdruk van iedere auto. Fabrikanten zijn verplicht om deze informatie bij te houden voor tientallen jaren zodat de traceerbaarheid van auto’s gewaarborgd wordt.
Het is vooral bij old- en youngtimers bijzonder interessant om alles te weten te komen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Amerikaanse auto’s hebben tenminste sinds 1954 een soort van identificatienummer. Dit werd vervolgens met ingang van productiejaar 1981 gestandaardiseerd tot de huidige 17-nummerige code. De meeste Europese auto’s van voor 1980 hebben helaas geen framenummer. Voor deze auto’s ben je dus op andere bronnen aangewezen.
4. Online dienst? Betaaldienst? Garage? Zelf uitzoeken?
Verschillende gratis online diensten kunnen je de basisinformatie van je voertuig leveren aan de hand van het framenummer. Maar eigenlijk is dit alleen relevant indien je een reden hebt ergens aan te twijfelen, zoals bijvoorbeeld het bouwjaar. Het modeljaar kun je bijvoorbeeld enkel aan de hand van het framenummer achterhalen.
Wil je meer weten? Dan kun je in het land van herkomst mogelijkerwijs meer informatie opvragen bij een betaaldienst. Zo kunnen bepaalde registers van ongevallen en diefstal gekoppeld zijn aan het register van chassisnummers. Denk je dat een auto mogelijkerwijs gestolen is? Dan loont het zich om bijvoorbeeld bij de plaatselijke politie na te vragen of een bepaald chassisnummer in hun systeem geregistreerd is. Koop je een auto met een Nederlands nummerbord? Dan voldoet een kenteken check in praktisch alle gevallen.
Als je een aankoopinspectie laat uitvoeren door een garage, zal de meeste informatie echter altijd wel boven komen drijven. Dit is dan ook altijd de veiligste manier om zeker te weten dat een auto deugt. Als je zelf nattigheid ruikt bij een aankoop van een buitenlandse auto, kun je altijd zelf op onderzoek uitgaan. Soms is het vragen naar het chassisnummer (bijvoorbeeld met foto!) al afdoende om fraudeurs en dieven af te schrikken.