Massa’s plaatwerk en mechanische apparaten met een dreunende motor of een trouw vervoermiddel dat niet alleen onlosmakend is verbonden aan, maar ook onze herinneringen aan onze familie en vrienden laat herleven.
Als we de auto op een onconventionele manier zouden moeten definiëren, zullen we zeker de tweede optie kiezen en in dit artikel zullen we een reis maken tussen de 5 meest beroemde en iconische bolides van de laatste decennia. De enigszins legendarische voertuigen die zijn veranderd - en zullen veranderen - ontwerp en motor, zonder ooit de charme van hun unieke karakter te verliezen.
Volkswagen Kever
Onze reis begint in Wolfsburg, Duitsland. We zijn in 1939, Volkswagen is een jaar geleden opgericht en zijn ingenieurs, in de eerste plaats een zekere Ferdinand Porsche over wie veel zal worden gesproken, zijn belast met een belangrijke taak: Het creëren van een machine dat het volledige land, dat in het teken stond van oorlog, weer zal laten bewegen.
Dit is hoe de Volkswagen Typ 1 werd geboren, die toen de naam Käfer in het Duits kreeg, Kever in het Nederlands, Coccinelle in Frankrijk en Beetle in Groot-Brittannië en de VS. Hoe je het ook noemt, dit was een auto met records... en hoewel Volkswagen onlangs het einde van zijn productie in 2019 aankondigde, is het nu geen tijd om te zeggen dat legendes nooit doodgaan?
Fiat 500
Een sprong van 20 jaar en we zijn midden in Italië, tijdens de economische boom in 1957. Hét Italië van de koelkast, de radio… en natuurlijk die kleine auto, minder dan 3 meter lang en minder dan de helft van de hoogte, met vier zitplaatsen en een embleem met vier letters op de voorkant, de koningin van de Italiaanse wegen: de FIAT 500.
Het Duitse model van de Kever was zichtbaar in het ontwerp, maar de creativiteit en smaak van een zeer jonge Dante Giacosa, een medewerker van de Deutsche-Fiat, speelde een beslissende rol op de motor en het ontwerp van de onvergetelijke Cinquino. Een auto levendig genoeg, waardoor wij er nog steeds verliefd op worden. Zelfs op zijn nieuwe varianten met het oog op de SUV-wereld (dan bedoelen we met name het X-model).
Mini Minor
Oliecrisissen en prijsstijgingen zijn er altijd al geweest, maar het gevolg van het Suez-conflict in 1956 bereikte zodanige proporties dat autoproducenten dekking moesten zoeken. Zij moesten zeer kleine auto’s ontwerpen met een laag brandstofverbruik en lage kosten.
Alec Issigonis, van de British Motor Corporation, was de juiste man op het juiste moment. Zijn geluksnummer? 4! Als de vier stoelen, vier wielen en vier cilinders. Zijn creatie? De Morris Mini-Minor, of simpeler gezegd: de Mini. Behendig en pittig, sinds de eerste rally’s waar de Mini werd gepresenteerd. De Mini heeft vandaag de dag nog steeds hetzelfde Britse body, en er klinkt nog steeds het gebrul uit de motor.
Fiat Panda
De jaren ‘80. Ontwerpen van Giorgetto Giugiaro barstten los in de Italiaanse autowereld. Uit het potlood van Giugiaro, waaruit al veel andere tijdloze modellen zijn gekomen zoals de Volkswagen Golf en de Alfa Romeo Giulia Sprint, is ook de Fiat Panda geboren. De Fiat Panda, simpel en rauw, essentieel maar zonder franje. "Net als een spijkerbroek", aldus de maker.
De Fiat Panda is eenvoudig maar met technische oplossingen die erop gericht zijn om kosten te drukken. Dat maakt het een echte 'tank'. Bekwaam verzameld het kilometers op wegen zonder maar te stoppen, om nog maar te zwijgen over de legendarische 4x4-versie. Recordbreaker: De Fiat Panda was de eerste auto met een lengte van minder dan 4 meter, beschikt over een dieselmotor én vierwielaandrijving (1983) en won de ‘Auto van het jaar 2004’ in de categorie stadsauto. Deze krachtpatser slaagde er tevens in om de basis te bereiken op 5.200 meter hoogte op de Mount Everest.
Porsche 911
Zelfs in de beste families is er op een bepaald moment vernieuwing nodig. Dit is wat er gebeurde in 1963 gebeurde bij Porsche in Stuttgart. De laatste etappe van onze reis brengt ons terug naar Duitsland. Het historische model 356 had nu zijn tijd en het bedrijf had iets nieuws nodig.
Zo werd de 901 geboren… een bolide die niet veel geluk had. Niet zozeer in het sportieve en aerodynamische ontwerp, maar eerder in de naam. Alle Peugeot-modellen van dezelfde jaren hadden een 0, daardoor werd het de ontwerpers in Stuttgart duidelijk dat hun auto op een of andere manier moest opvallen. Dus toen kwam de verandering voor de koningin van de snelheid, en de 901 werd de Porsche 911.