1. Ontwikkeling accu elektrische auto
Mede dat de elektrische auto zoveel kost is door de accu. Ongeveer 50% van de totale productiekosten van een elektrisch voertuig gaan op aan de accu. Een auto batterij met een redelijke actieradius kan al snel €15.000,- kosten. Een dure techniek dus. En wat dacht je van het gewicht (een auto weegt door de accu zo'n 250 kilo meer) en de ruimte die het in neemt?
Wat weten wij van de ontwikkeling van de accu van elektrische auto's?
Wel of geen CO2 uitstoot accu elektrische auto
Elektrisch rijden is gezonder. Een elektrische auto stoot namelijk geen CO2 uit tijdens het rijden en dat is belangrijk. Maar we weten allemaal dat CO2 niet alleen vrijkomt bij de verbranding van brandstof. Al voordat de wagen op de weg is, is er al een dusdanige hoeveelheid CO2 vrijgekomen bij de productie van de accu elektrische auto.
Uit onderzoek van het Zweedse instituut IVL blijkt dat bij de productie van een accu elektrische auto van 30 kWh maar liefst 5,3 ton CO2 vrij komt. Je kunt ongeveer 2,7 jaar in een benzine variant rondrijden voor dezelfde uitstoot. Een accu van Tesla (100 kWh) heeft 8 jaar nodig voordat de CO2 uitstoot minder is dan dat van een benzine auto.
Levensduur accu elektrische auto
De accu van een elektrische auto is een Lithium-ion auto batterij. We kennen het van onze telefoons, bij elke oplaadbeurt verliest hij iets van zijn capaciteit. Zo ook de accu elektrische auto. Maar wat is dan de echte levensduur van een accu elektrische auto?
De levensduur accu elektrische auto wordt volgens het Franse energie-instituut CEA vastgesteld op zo’n 5 tot 20 jaar. Een levensduur van 20 jaar is natuurlijk goed, maar hoeveel accu’s halen deze levensverwachting?
Merken als Nissan en Tesla geven een garantie van 8 jaar tot een bepaald percentage van de accu capaciteit (70 tot 80%). Als dat betekent dat een auto batterij maar 8 jaar mee gaat, dan kunnen we nu al stellen dat door de CO2 uitstoot die vrij komt bij de productie, de accu helemaal niet zo zuinig is.
Daarnaast is de levensduur ook erg afhankelijk van de temperatuur. Een elektrische auto batterij die constant te maken heeft met een temperatuur van boven de 30 graden zal minder presteren. Zo heeft hard remmen en optrekken (wat de accu oplaadt) een opwarmend effect, net als vaak snelladen.
Elektrische auto accu capaciteit
Elke accu heeft een eigen capaciteit, deze wordt uitgedrukt in kWh (kilowatt uur). Hoe meer capaciteit de accu heeft, des te hoger de actieradius. Maar in de praktijk is dat niet waar: Het echte verbruik hangt af van het model en gewicht.
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo’n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Lithium-ion auto batterij
De elektrische auto gaat het worden. Hij heeft al bijna een vaste plek in ons leven gewonnen. Dan het slechte nieuws: Er dreigen grote tekorten voor de lithium-ion auto batterij.
De accu elektrische auto heeft grondstoffen nodig, die door de grote vraag moeilijk voorhanden zijn. Koper, nikkel, lithium en kobalt: allemaal grondstoffen die nodig zijn voor de productie van de accu elektrische auto. Tevens is het winnen van deze grondstoffen slecht voor het milieu. Lithium draagt bij aan de vernietiging van de leefgebieden en het winnen van Kobalt gaat gepaard met slavenhandel.
Kobalt winnen voor de auto accu
Vooral met kobalt wordt het riskant. De stijgende vraag naar kobalt in combinatie met het tekort, duwt de prijs hoger en hoger. Wordt de elektrische auto dan wel goedkoper?
Recycling accu elektrische auto
De recycling van een auto batterij is vooral gericht op het terugwinnen van verschillende metalen. Dit proces is moeilijk en een kostbaar proces waarbij slechts enkele procenten grondstof worden teruggewonnen. Daarom blijft recycling vaak achterwege.
Tweede leven voor een accu elektrische auto
De elektrische auto auto batterij is momenteel nog niet gemakkelijk te recyclen, maar zijn grondstoffen zijn wel opnieuw bruikbaar. Een oplossing is: De auto batterij is gemaakt voor een tweede leven!
Oude auto batterijen kunnen gebruikt worden voor opslag en afgifte van energie, zo kan zonne energie worden opgeslagen en gaat het overschot niet verloren. Ook kunnen de accu’s vaak met wat aanpassingen weer terug in een elektrisch voertuig. Het hele productie proces (plus CO2 uitstoot) kan dus worden gedrukt.
Verduurzaamd en verbeterd het recycling proces? Dan is belangrijk: Dat wij dit dan ook allemaal netjes gaan doen! Anders heeft het geen nut.
Veiligheid van de accu elektrische auto
Kobalt is het materiaal dat zorgt voor de beveiliging in de accu. Want een accu van een elektrische auto heeft last van oververhitting en brandgevaar. Zeker snelladen is niet goed voor de auto batterij. Neem daarom wat tijd wil je jouw elektrische auto opladen.
Bepaalde onderdelen in de accu elektrische auto zijn brandgevoelig en moeilijker te blussen. Het breken van cellen door opwarming en het vervolgens vlam vatten van vloeibare elektrolyt en explosiegevaar zijn de grootste risico’s.
Het gaat tenslotte om een product waar heel veel energie in een kleine ruimte zit opgeladen. Nu hoeven we niet in paniek te raken volgens het Duitse expertisecentrum DEKRA. Zij hebben voor ons uitgezocht dat een elektrische auto minstens zo veilig is als een auto met een reguliere verbrandingsmotor en explosies of het uitbreken van brand zien we ook nauwelijks. Alleen de manier van blussen wijkt af van de reguliere manier.
2. Conclusie
Er moet nog veel gebeuren wil deze auto écht klimaatneutraal zijn, in rijden en in productie. Wel kunnen we zeggen dat de totale uitstoot zal dalen. Maar dan komen we bijna bij het volgende probleem: Verkeersdrukte. Doordat de prijs per km lager zal worden en de uitstoot accu elektrische auto ook, zullen wij misschien allemaal vaker de auto pakken. Meer verkeersdrukte zal ook geen oplossing zijn.
Daarnaast gaat de productie en tevens het winnen van grondstoffen voor de accu elektrische auto hand in hand met slavenhandel, kinderarbeid en het kapot maken van leefgebieden. Daarnaast stijgen de prijzen alleen maar door de stijgende vraag.
Ook zijn er nog wat vragen te stellen over de manier van recycling, want deze is nog niet optimaal.
Kortom: De productie van deze auto moet sterk verduurzamen, anders wordt het nooit een goed alternatief.